مراقبت های قبل از بارداری

بارداری یکی از لذت بخش ترین مراحل زندگی هر خانمی ست زیرا تصمیم گیری برای مادر شدن جذاب و لذتبخش است. هر زنی پس از ازدواج به مادر شدن فکر می کند.اما ممکن است مدتی این مسئولیت پذیری را بنا به دلایل مختلف به تاخیر بیاندازد و یا در همان روزهای اول تصمیم به مادر شدن بگیرد. به هر حال، تصمیم هر چه باشد برای مادر شدن نیاز به مراقبت های قبل از بارداری خواهد بود.

 

مراقبت های قبل از بارداری

 

مراقبت های قبل از بارداری بسیار مهم و تعیین کننده است هم برای مادر و هم برای نوزاد زیرا قرار است سلامتی جسم و جان و البته قدرت مغز و تمامی موارد مرتبط، در این دوران شکل بگیرد در نتیجه اگر بهترین مراقبت ها قبل از بارداری انجام شود، زمینه برای آغاز این دوران طلایی در مادران محیا شده است و به راحتی می توان اقدام به بارداری نمود.

مهم ترین مراقبت های قبل از بارداری

اگر قرار باشد مراحل و توجهات مهم قبل از بارداری را ذکر کنیم بهتر است به مهم ترین آنها اشاره داشته باشیم:
– ابتدا به پزشک مراجعه کنید: بهترین راهکار برای انجام مراقبت های مهم و ضروری قبل از روزهای بارداری، مراجعه به پزشک است . تا ایشان با معاینه دقیق بدن و همچنین مشاوره با شما، بهترین راهکارها و همچنین مهم ترین مراقبت های قبل از بارداری را گوشزد کنند.
– غذای سالم: اولین چیزی که بسیار باید به آن توجه کرد استفاده از غذای سالم برای دوران قبل از بارداری ست. انواع میوه و سبزیجات، گوشت سفید و پروتئین، انواع مغزها و همچنین دوری از فست فودها، تنقلات و انواع سرخ کردنی را مد نظر قرار دهید.
– ورزش دقیق و منظم: حتماً ورزش کنید، ورزشی منظم، دور از فشارهای بی دلیل و سنگین. حال، این ورزش می تواند پیاده روی همراه با دوستان باشد. یا نرمش و ورزش در خانه یا باشگاه.

– شناسایی دوره طلایی بارداری: از مهمترین اقدامات این است که بدانید در چه روزهایی از ماه بهتر است باردار شوید. خانمهایی که دوره کامل قاعدگی آنها 28 روزه است معمولاً در 14 اُمین روز بهترین زمان تخمک گذاری و بارداری ست. بهترین راهکار این است که روز قاعدگی بعدی خود را که در ذهن دارید در نظر بگیرید سپس بین 12 تا 16 روز از آن کم کنید، این روزها بهترین زمانی ست که می توانید باردار شوید (البته با پزشک نیز حتماً مشورت کنید).
– سلامت دهان و دندان را خیلی جدی بگیرید: بیماری پریدنتال یا عفونت باکتریایی لثه و دندان می تواند سبب زایمان زودرس شود. حتماً قبل از بارداری به سلامت دهان و دندانتان خیلی توجه داشته باشید.

 اقدامات لازم قبل از بارداری

برنامه ریزی برای بارداری

برنامه ریزی فقط مختص بارداری نیست. چه بخواهید بچه ‌دار بشوید چه نخواهید باید برای آن برنامه ریزی کنید و بدانید چطور به هدف مورد نظر رسید. اگرقصد بچه دار شدن ندارید هم باید برنامه ی جلوگیری از بارداری داشته باشید. به عنوان مثال از قرص ضدبارداری استفاده کنید. و اگر قصد باردار شدن دارید، باید اساسی برنامه ریزی کنید.

یکی از موارد اساسی برنامه ریزی مالی می باشد. کودکی که بدنیا می آید حتی در زمان جنینی نیز هزینه های زیادی دارد که اساسا توصیه می کنیم بودجه ای برای آن کنار بگذارید.

 

انجام معاینات و آزمایشات قبل از بارداری

قبل از بارداری به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا آزمایشات لازم و معاینات لازم را بعمل آورد.

یکی از آزمایشات قبل از بارداری تست پاپ اسمیر می باشد. با استفاده از این تست، تغییرات غیرطبیعی رحم مورد بررسی قرار می گیرد. و اگر مشکلی وجود داشته باشد سریعا درمان می شود.

 

 

 

آزمایشات قبل از بارداری کدام است؟

اصلی ترین آزمایشاتی که از سه ماه قبل از بارداری باید انجام دهید عبارتند از:

  • مشخص کردن گروه خونی مادر
  • بررسی کم خونی
  • آزمایشات مربوط به بیماری تیروئید
  • محاسبه قند خون
  • محاسبه میزان چربی خون
  • تعیین نوع Rh و مثبت یا منفی بودن آن
  • بررسی بیماری عفونی ویروسی و سایر بیماری ها که منشا عفونی دارند.
  • آزمایش پرولاکتین خون
  • آزمایش ادرار
  • محاسبه میزان ویتامین D3
  • بررسی وضعیت ابتلا به سرخچه
  • بررسی عفونت توکسوپلاسموز

بررسی بیماری های ارثی پیش از بارداری

یکی از مهم ترین اقداماتی که قبل از بارداری باید انجام داد، بررسی بیماری هایی است که در پی وراثت منتقل می شود بنابراین زوجین باید قبل از اقدام به فرزندآوری از نظر سوابق خانوادگی و پزشکی مورد بررسی قرار گیرند تا اگر بیماری هایی از قبیل کم خونی، فیبروز کیستیک، دیابت، فشار خون و … در افراد نزدیک به زوجین مانند پدر و مادر، خواهر و برادر، پدربزرگ و مادربزرگ، خاله و دایی، عمه و عمو و فرزندانشان وجود داشت، بررسی شود.

به جهت اینکه آزمایشات ژنتیکی هزینه بسیار بالایی دارند، انجام آن برای تمامی زوجین تجویز نمی شود اما در موارد مشاهده بیماری ‌های ارثی یا مشکوک بودن به آن، انجام تست ژنتیک برای جلوگیری از تولد فرزند بیمار بسیار ضروری است.

اصلاح عادات غذایی

قبل از اقدام به بارداری لازم است با اصلاح رژیم غذایی خود بدن خود را برای یک تغییر ناگهانی آماده کنید تلاش کنید روزانه معادل یک فنجان، میوه و دو فنجان و نیم سبزیجات مصرف کنید. خوردن شیر، آب پرتقال، لبنیات، آجیل و مرغ و گوشت باید حتما در رژیم غذایی شما باشد.

مصرف کافئین را متوقف کنید البته دانشمندان در مصرف میزان کافئین و خطر آن برای جنین اتفاق نظر ندارند ولی به طور قطع همه آن ها توصیه می کنند که از مصرف زیاد کافئین خودداری نمایید.

برای خوردن ماهی دقت کنید که از چه نوع است؟ ماهی منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین، ویتامین D و دیگر مواد مغذی است که برای رشد مغز و چشم‌ های جنین بسیار ضروری است، اما توصیه می ‌شود زنانی که قصد اقدام به بارداری را دارند، از مصرف برخی انواع ماهی مثل کوسه، شمشیرماهی، شاه‌ ماهی خال‌خالی و تاج ‌ماهی خودداری کنند و بیش از یک وعده، یعنی ۱۷۰ گرم در هفته، کنسرو ماهی تن سفید مصرف نکنند.

مصرف ویتامین و مکمل

مصرف قرص اسید فولیک به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم قبل از بارداری، توصیه می شود. این قرص ها برای پیشگیری از ناهنجاری‌های عصبی و نواقص همراه تولد جنین مصرف می شود.

البته مصرف ویتامین ها حتما باید با تجویز پزشک صورت گیرد. چون مصرف بعضی ویتامین ها مانند ویتامین A باعث بروز نواقصی در جنین می شود.

 

مراقبت های قبل از بارداری

دکتر مهزاد احمدی:بهترین متخصص زنان و زایمان

بررسی وضعیت دهان و دندان

در اقدامات قبل از بارداری، همچنین از سلامت دندان و لثه مطمئن شوید. و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی به دندانپزشک‌ مراجعه کنید.

تغییرات هورمونی ایجاد شده در زمان بارداری، باعث بروز مشکلاتی در سلامت دندان و دهان می شود. از این رو توجه به این امر، بسیار ضروری می باشد.

ورزش کردن

اگر وزن مناسبی داشته باشید، قطعا بارداری راحتتری خواهید داشت. به همین جهت توصیه می کنیم بطور مکرر ورزش کنید. داشتن فعالیت بدنی تاثیر بسزایی در روند تعادل وزن دارد.

توجه به سیکل قاعدگی و توجه به تخمک گذاری

قطع کردن روش های جلوگیری از بارداری و توجه به زمان قاعدگی و محاسبه زمان دقیق تخمک گذاری، از مهمترین اقدامات قبل از بارداری می باشد.

داشتن رژیم غذایی سالم

برای داشتن یه بارداری سالم و اصولی، رژیم غذایی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. مواد غذایی سرشار از پروتئین و فیبر و کلسیم باید در برنامه غذاییتان وجود داشته باشد.

تحکیم ارتباط خانوادگی

بعد از زایمان و همچنین در زمان بارداری به افراد خانواده خود نیاز مبرم خواهید داشت. پس حتما قبل از بار داری به این مسئله توجه کنید که باید ارتباط خود را با خانواده تقویت کنید.

رسیدن به وزن مناسب برای قبل از اقدام به بارداری

رسیدن به وزن مناسب برای قبل از اقدام به بارداری یکی از موارد مهم برای سلامت مادر و جنین است. برای این منظور، شما باید BMI خود را محاسبه کنید و با توجه به آن، تعیین کنید که آیا نیاز به کاهش یا افزایش وزن دارید. BMI یک شاخص است که نسبت وزن به قد را نشان می دهد. محدوده مناسب BMI برای زنان قبل از بارداری بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ است.

اگر BMI شما کمتر از ۱۸٫۵ باشد، یعنی وزن کم دارید و باید حدود ۱۲٫۵ تا ۱۸ کیلوگرم در دوران بارداری وزن اضافه کنید. اگر BMI شما بین ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ باشد، یعنی وزن طبیعی دارید و باید حدود ۱۱٫۵ تا ۱۶ کیلوگرم در دوران بارداری وزن اضافه کنید.

اگر BMI شما بین ۲۵ تا ۲۹٫۹ باشد، یعنی وزن اضافه دارید و باید حدود ۷ تا ۱۱٫۵ کیلوگرم در دوران بارداری وزن اضافه کنید. اگر BMI شما بالاتر از ۳۰ باشد، یعنی چاق هستید و باید حدود ۵ تا ۹ کیلوگرم در دوران بارداری وزن اضافه کنید.

برای رسیدن به وزن مناسب قبل از بارداری، شما نیاز به رژیم غذایی سالم و متعادل دارید. رژیم غذایی سالم شامل مصرف مناسب مواد غذایی حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. باید سعی کنید غذاهای پرکالری، پرچرب، پرشکر، پر نمک، سوخاری، فست فود، نوشابه ها و الکل را حذف یا کاهش دهید. همچنین باید مصرف آب روزانه خود را به حدود ۸ تا ۱۰ لیوان در روز برسانید.

علاوه بر رژیم غذایی سالم، شما نیاز به فعالیت جسمانی منظم دارید. ورزش می تواند به شما کمک کند که وزن خود را کنترل کنید، سلامت قلب و عروق خود را بهبود بخشید، استرس و اضطراب خود را کاهش دهید و بدن خود را برای دوران بارداری آماده کنید. شما باید حداقل ۳۰ دقیقه در روز، ۵ روز در هفته ورزش کنید. ورزش های مناسب برای قبل از بارداری شامل پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا، یوگا، پیلاتس و تمرینات قدرتی است.

تمرینات مناسب ورزشی برای قبل از بارداری

برخی از ورزش های مناسب برای قبل از بارداری عبارتند از:

پیاده روی موجب تقویت عضلات پا، لگن، پشت و شکم می شود و به جریان خون در بدن کمک می کند. شما می توانید با ۱۰ دقیقه پیاده روی در روز شروع کنید و به تدریج زمان آن را به ۳۰ دقیقه در روز افزایش دهید.

دوچرخه سواری یک ورزش قلبی عروقی است که به سوختن کالری، تقویت عضلات پا، لگن و شکم و بهبود تعادل بدن کمک می کند.

شنا به سلامت قلب، رفع دردهای عضلانی، افزایش استقامت، تعادل و اعتماد به نفس منجر می شود.

 

دکتر مهزاد احمدی

متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *