تشخیص فشار خون حاملگی

تشخیص فشار خون حاملگی توسط پزشک زنان و طی چند مرحله انجام می شود. بیماری فشار خون فقط مختص زنان باردار نیست بلکه تمامی انسان ها ممکن است دچار این بیماری شوند اما با توجه به اهمیت ویژه دوران بارداری، مراقبت بیشتری در این مورد نیاز خواهد بود.

تشخیص فشار خون حاملگی
پزشک زنان پس از مراجعه مادر باردار، در مورد مدت زمان بارداری سوال خواهد کرد. سپس اقدام به تست فشار خون مادر می نماید. اگر پس از چندین نوبت اندازه گیری فشار خون و اینکه مادر در هفته 20 بعد از بارداری دچار فشار خون شده باشد به چنین شرایطی فشار خون حاملگی گفته می شود که تشخیص آن در چنین شرایطی توسط پزشک قطعی خواهد بود.
تشخیص فشار خون حاملگی برای سلامتی مادر و جنین بسیار حائز اهمیت است زیرا چنانچه این افزایش فشار در هفته های نخست رخ دهد می تواند تاثیرت بسیار منفی و خطرناکی بر سلامت مادر و جنین به خصوص بر روی جنین داشته باشد. البته خوشبختانه چنین حالتی بیشتر در هفته های آخر حاملگی رخ می دهد و در چنین شرایطی معمولاً خطر بسیار کمتری مادر و فرزندش را تهدید خواهد کرد.

فشار خون حاملگی مزمن

گاهی ممکن است ایجاد عارضه فشار خون در مادران باردار بعد از هفته 20 پس از بارداری رخ نداده بلکه قبل از این مدت ایجاد شود. به چنین فشار خونی، فشار خون مزمن گفته می شود که با فشار خون حاملگی متفاوت خواهد بود.

چگونگی تشخیص فشار خون حاملگی

معمولاً فشار خون در شرایط ابتدایی و نخستین هیچ علامت خاصی ندارد و به همین دلیل است که بسیاری افراد در مراحل سخت بیماری متوجه آن خواهند شد به همین علت پزشکان توصیه بسیار اکید به تمامی افراد به خصوص مادران باردار خواهند کرد که حتماً چکاپ منظم و دوره ای را فراموش نکنند.
فشار خون معمولاً در شرایط سخت و حاد خود دارای علائم مختلفی خواهد شد و اینجاست که فرد دچار بیماری خود می شود. مادر باردار پس از دیدن علائم برای تشخیص فشار خون حاملگی به پزشک مراجعه خواهد کرد. پزشک پس از چندین بار اندازه گیری فشار خون مادر چنانچه فشار خون بیش از 140 بر روی 90 بود نشان دهنده بروز مشکل می باشد.
این حالت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله «بیماری پره اکلامپسی». این بیماری به عارضه ای گفته می شود که در آن، و در طول مدت بارداری، فشار خون مادر افزایش یافته می توان افزایش مقدار پروتئین در ادرار، اختلال عملکرد کلیه و کبد، تغییرات بینایی و سردرد را مشاهده نمود.