قاعدگی دردناک

قاعدگی دردناک یا دیسمنوره به معنای عادت ماهانه همراه با درد می باشد. باید گفت نیمی از خانم‌ ها در 1 تا 2 روز اول قاعدگی دچار این درد می شوند.

قاعدگی دردناک دکتر مهزاد احمدی

دلیل ایجاد این درد، آزاد شدن مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین از دیواره رحم است. درد معمولاً بلافاصله پیش از آغاز خونریزی شروع می شود و شدت آن پس از روز اول کاهش می یابد.

میزان درد امکان دارد با گذشت زمان و افزایش سن و یا پس از مادر شدن کاهش یابد، البته مشروط بر اینکه علت قاعدگی دردناک بیماری خاص یا اختلال خاصی در ارگانهای داخلی بدن نباشد.

لازم به ذکر است که بعضی بیماری ‌ها می‌ توانند موجب طولانی تر و شدیدتر شدن دیسمنوره شوند، به این معنی که علائم از چند روز پیش از پریود بروز می کند و حتی پس از اتمام عادت ماهانه نیز ادامه دارد و غالباً شدید است.

از جمله این بیماری ‌ها می توان به مواردی نظیر آدنومیوز، فیبروم ‌ها، اندومتریوز و… اشاره نمود.

روش های تشخیص و درمان

از جمله روش‌ های تشخیص عبارتند از: انجام معاینه، سونوگرافی و یا لاپاروسکوپی تشخیصی.

با مراجعه به پزشک مشخص خواهد شد که شما به کدام یک از روش های تشخیص نیاز دارید.

امکان دارد پزشک طبق شرح حال شما و پس از انجام معاینه، مسکن و یا داروهای هورمونی نظیر قرص‌ های پیشگیری از بارداری تجویز نماید.

داروهای مسکن، به ویژه اگر پیش از شروع درد و در یکی دو روز اول خونریزی مصرف شوند مؤثرتر خواهند بود. کاهش وزن، انجام ورزش، روش ‌های تن آرامی (Relaxation)، استراحت و خواب کافی و پیروی از رژیم غذایی سالم همگی کمک کننده هستند.

در صورتی که قاعدگی دردناک با استفاده از این روش ‌ها درمان نشود، لازم است در پی علت درد و تسکین آن باشیم و حتی امکان دارد بیمار به انجام جراحی نیاز داشته باشد.

در برخی موارد ترکیبی از داروها و روش ‌های جراحی ضرورت دارد تا بیماری فرد (نظیر اندومتریوز) عود نکند.

پیشگیری از قاعدگی دردناک

قاعدگی فرایندی کاملاً طبیعی در زنان و دختران است و به شکلی کاملاً طبیعی ایجاد می شود. اما دردِ این فرآیند را شاید بتوان با رعایت دقیق برخی موارد تا حدی کنترل کرده و کاهش داد. هر چند این شیوه ها ممکن است برای برخی موثر نباشند. این موارد عبارتند از:

• ورزش به صورت منظم
  • خوردن غذاهای پرویتامین
  • استفاده از میوه و سبزیجات به مقدار کافی
  • دوری از تنش و استرس های گوناگون (برخی اوقات قاعدگی دردناک در بین خانم هایی که نسبت به مسائل مختلف حساسیت زیادی دارند بیشتر دیده می شود)
  • خواب منظم و کافی
  • استفاده از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی

شاید برخی از این موارد در بعضی خانم ها موثر نباشند اما مسلماً رعایت تمامی آنها می تواند تا حدی هم موجب قاعدگی منظم در آنها شده و هم درد در زمان قاعدگی را کاهش دهد.

پرهیز از خود درمانی قاعدگی دردناک

گاهی برخی افراد ممکن است عادت به خود درمانی در تمامی موارد داشته باشند: سردرد، دل درد، کمر درد، پادرد، معده درد و سایر دردهای بدن. اما قاعدگی و دردهای ناشی از آن، موردی نیست که بتوان یا بخواهیم آن را با تشخیص خودمان درمان کنیم زیرا ممکن است این دردها، نشانه وجود بیماری خاصی باشند که همین خود درمانی سبب بدتر شدن شرایط خواهد شد. بهترین راهکار، مراجعه به پزشک و پیگیری از راههای درمانی صحیح می باشد.